Wie krijgt er gelijk? Aan de ene kant heb je het reclameblad dat ronkend schrijft over  ‘de grote belofte van Facebook?’ (Adformatie, 13 januari). In de andere hoek zien we Victor Passarella, student en early adapter, die in een Amerikaanse krant zegt: ‘With Facebook on what could finally be the downfall, I’m hoping Hipster will take its place’ (The Washington Post, 15 januari).

In één week tijd zie ik uit Amerika drie voorbeelden van Facebook bashing. Op 5 januari bekritiseert Jon Stewart het privacybeleid van Facebook en de komst van Goldman Sachs om een beursgang voor te bereiden. Op cnn.com verschijnt een interessante voorspelling van Douglas Rushkoff en in de Washington Post van 15 januari doet Passarella zijn duit in het zakje.

Is het einde van Facebook werkelijk nabij? Ik denk het wel. Tot die tijd volg ik het advies van Jan Libbenga, schrijver van het stukje in Adformatie. Ik ga voor ‘de grote belofte’ en gebruik Facebook vanaf nu alleen nog maar om deze blog te promoten. Help je mij en stuur je al je vrienden een Facebookduim over dit artikel?

PS

Waarom zouden we er ons überhaupt druk over maken of het einde van Facebook nabij is? Is het niet hetzelfde als een kroeg die dichtgaat omdat de bezoekers een nieuwe tent leuker vinden? Facebook wordt vaker vergeleken met een land dan met een café. Op dit moment zou dit land vijftig miljard waard zijn, dus 100 dollar per ‘inwoner’. Bij dat vrolijke stuk in Adformatie staat een verhelderend kadertje waaruit blijkt dat de omzet per gebruiker momenteel 4 dollar is. In dat gat tussen 100 en 4 dollar ontstaat een bubbel waarbij die van 2001 verbleekt. Wie herinnert zich nog Boo.com?

PPS

Mijn zoon van 12 heeft een halfjaartje geleden zijn Hyvesaccount opgedoekt. Hij is op dit moment 100% socialemediavrij. Als je hem wilt vinden op internet, moet je de liedjes zoeken die op YouTube zijn gezet. Door zijn pa.