Synchroniciteit is een wonderlijk verschijnsel. Vandaag checkte een bevriende copywriter de teksten voor de jaarbrochure 2011 van een fietsenfabrikant, waar hij in september aan had gewerkt. Bij een damesfiets met elektrische ondersteuning had hij zich laten inspireren door thema’s die voor jonge ouders erg belangrijk zijn.

Toen hij de eerste zin herlas, werd hij overvallen door lichte verbijstering: ‘De Liberty 7 is de perfecte match tussen jouw vrijheid en verantwoordelijkheid. Met zeven versnellingen ben je nog beter in staat om je snelheid aan te passen aan weer en wind, aan je vracht en je kracht. Veilig voor je kinderen, veilig voor jezelf.’

De copywriter is het meteen gaan nakijken. Wat bleek? Hij had de betreffende tekst op 22 september aan de opdrachtgever aangeleverd. Ruim een week dus voor de presentatie van het regeerakkoord van VVD en CDA, op 30 september 2010.

Victor Hugo schreef ooit dat er niets zo krachtig is als een idee waarvoor de tijd is aangebroken. Indachtig de Franse dichter zeg ik dat ons kabinet als motto de slogan koos van een elektrisch aangedreven mamafiets. Het moet niet gekker worden.