Arnon Grunberg verdient ons diep respect, voor zijn ‘Voetnoot’ van vandaag waarin hij het Nederlandse volk geselt wegens domheid. Wie Pauw en Witteman of DWDD als plek voor serieuze discussie ziet, houdt zichzelf dom, is zijn karakteristiek dwarse stelling.

Hiermee stoot hij ongetwijfeld een groot deel van het lezerspubliek van de Volkskrant voor het hoofd. Het pikante zit ‘m erin dat hij dit doet op de dag dat de Volkskrantwebwinkel hoopt op een flinke spike in de verkoop. Deze sjieke toko lanceert namelijk ‘de nieuwe Grunberg, een state of the art wijn, speciaal voor Arnon gemaakt en gebotteld op het wijngoed van Carlos Falcó, markies van Griñon in El Palacio de El Rincón, Madrid, Spanje’. Doet u maar. De advertentie neemt de volle achterzijde van het katern in. Met de 150 woorden van de literator op de voorpagina, krijgt het begrip sandwichformule hier een geheel nieuwe betekenis.

Zou Arnon nou doelbewust zijn eigen wijnpromotie saboteren door de doelgroep onder uit de zak te geven? Of mooier nog, is die hele column een Freudiaanse verschrijving?  Of is het een experiment, om aan te tonen dat het Volkskrantvolk werkelijk zo dom is als hij meent? Wijst Grunberg straks satanisch glimlachend naar de gulle verkoopcijfers en mompelt hij ‘quod erat demonstrandum’?

Trouwens, voor een luizige 19,95 is die fles van jou en krijg je er nog een stijlvol houten kistje bij ook. Proost!