Is het jou ook opgevallen in de Volkskrant van afgelopen zaterdag? Ik zag het dit weekend voor het eerst: een contactadvertentie in de jetsetstijl van de International Herald Tribune.

Jaren geleden al verbaasde ik me over dergelijke advertenties in de IHT. Ze waren opgesteld in een wonderlijke taal, die een wereld suggereerde van mensen die op een andere planeet leven dan wij gewone stervelingen. Hun wereld is er eentje van zeiljachten, avontuurlijke reizen, stedentrips en tegelijkertijd een geslaagde loopbaan waarbij alleen sprake is van toppen. O ja, en natuurlijk doen ze driftig aan bridge, golf en polo. Nu mogen we ook in het Nederlands genieten van deze stilistische pareltjes, dankzij Pier Ebbinge’s advertentieprogramma. Het bureau prijst zich op de eigen site op al even bijzondere wijze aan:

‘Pier Ebbinge Relationship onderscheidt zich ondermeer door de succesvolle relatie marketing die wordt gedragen door knowhow, opvallende advertenties en sterke teksten. … De ervaring leert dat vooral interessante personen die tot de ‘happy few’ behoren … reageren op een advertentie van ons bureau. Zij reageren omdat de advertentie hen een beetje ‘overvalt’ door de plaatsing ervan op een redactionele pagina in een leidend dagblad en het specifieke profiel van één van onze opdrachtgevers hen persoonlijk aanspreekt. De advertenties worden gelezen.’

Nou, beste Pier, mij had je bij ‘hallo’. Wat is er zo goed aan die advertenties? Nu, Pier zegt het zelf al, de happy few schrikken er een beetje van dat ze zomaar in nota bene de Volkskrant iemand tegenkomen die helemaal aan hun ideaalbeeld van een partner voldoet. En dat op basis van de woorden ‘Karakter. Heeft wat te doen. Gooi.’ De kracht van deze woorden zit hem in het hele verhaal dat er wordt opgeroepen. Een verhaal waarin de lezer zich als hoofdrolspeler ziet. De woorden zijn puur suggestief, en juist daarom werken ze. Je kan helemaal zelf invullen wie er aan de andere kant van de advertentie op je wacht. Hallo